2000-luvulla muotiteollisuuden tyylitrendit hallitsevat maailmaa enemmän kuin koskaan aiemmin, eivätkä ne pelkästään hallitse ihmisten pukeutumistapaa, vaan myös trendejä kotien sisustuksessa, meikkiteollisuudessa ja ihmisten yleistä asennetta. 1960-luvulla ”flower power” ei tarkoittanut ainoastaan kukkaloistoa ja tunikoita, vaan se summasi yhteen kokonaisen sukupolven asenteen, ja tämä pätee yhä vahvemmin tänä päivänä.

Nykyään muoti on rohkeaa ja uskaliasta, ja tämä peilaa 2000-luvun sukupolvea, joka uskaltaa sanoa, mitä ajattelee, ja pukeutua, mihin haluaa. Muoti ei tarkoita pelkästään keinoja vaatettaa kehoasi, vaan se on persoonallisuutesi ja uskomustesi syvin olemus, ja suunnittelijat ovat hyvin tietoisia heillä olevasta vallastaan. Suunnittelijoiden ennusteet ja luomukset tulevia kausia varten ovat enemmän odotettuja kuin mikään muu paljastus maailmassa.

Muodin trendit yhdistävät naiset ja miehet ympäri maailmaa, mutta ne antavat silti ihmisille kyvyn esitellä omaa henkilökohtaista tyyliään samaan aikaan. Valokuvassa esitetyn aikakauden voi tunnistaa välittömästi pelkästään kuvassa olevien henkilöiden vaatteiden tyylistä, ja tämä summaa yhteen, kuinka vaikutusvaltainen ja kaikkeen vaikuttava asia muoti on. Muoti voi muuttua hetkessä uuteen, mutta mikä ei koskaan muutu, on sen vaikutusvalta yhteiskuntaamme ja sen rooli modernissa maailmassa. Muoti on niin tärkeää, että sille on omistettu kokonaisia aikakausilehtiä, televisio-ohjelmat käsittelevät aihetta tuntikausien ajan ja ihmiset keskustelevat siitä jatkuvasti ystäviensä kanssa.

Että ihmiset pysyisivät uusimman muodin aallonharjalla, he tilaavat muotilehtiä, pitävät tarkasti silmällä mitä kauppoihin on juuri ilmestynyt ja mitä siellä on ollut jo pitkään, minkä lisäksi he käyvät muotinäyttelyissä katsomassa, mitä suunnittelijat tuovat catwalkeille tällä kaudella, ja mitkä tuotteet päätyvät lopulta kauppoihin.

Äärimmäisen varakkailla ihmisillä voi olla omat henkilökohtaiset suhteensa suunnittelijoihin, jotka pitävät heidät ajan tasalla nykyisistä trendeistä. Näin ollen monet ihmiset, jotka haluavat tietää millaisia uusia muotisuuntauksia on tulossa, seuraavat julkkisten pukeutumista. Muodin edellä pysyminen on monille ihmisille lopullinen päämäärä, vaikkakin liiaksi muodin edellä oleminen on aivan yhtä paha asia kuin sen jäljessä tuleminen. Jos olet liian edellä muotia, muut ihmiset eivät näe yllesi pukemia vaatteita muodin mukaisina, sillä ne eivät ole vielä sitä.

Muotisuunnittelijat markkinoivat jatkuvasti sen tärkeyttä, että he tietävät mitä muotiin on tulossa, ja ihmiset seuraavat jatkuvasti suunnittelijoiden jokaista liikettä muotimaailmassa. Niin pitkään kuin tilanne jatkuu tällaisena, muoti säilyttää hallitsevan asemansa yhteiskunnassamme vielä pitkän aikaa. Se ei vaikuta pelkästään pukeutumiseemme, vaan kaikkeen mitä sanomme tai edes ajattelemme. Tämän vuoksi muoti hallitsee maailmaa.

Historiallisia muotitrendejä

Jokaisen, joka kuvittelee, ettei muoti ole tärkeää suuressa mittakaavassa, tulisi tarkastella historiaa tarkemmin uudemman kerran. Useat muotisuuntaukset eivät ole olleet pelkkiä oikkuja, vaan ne ovat omalta osaltaan muokanneet tämän päivän maailmaa. Eräs tunnistettavimmista vaatekappaleista on miesten silinterihattu.

Ennen villin lännen loiston aikoja Yhdysvallat oli rajattu sen kolmeentoista alkuperäiseen siirtokuntaansa Pohjois-Amerikan itärannikolla. Tämä muuttui, kun sylinterihattu sai suosiota, jolloin kasvoi myös tarve metsästää enemmän majavia ja hankkia materiaalia näiden hattujen sisäpuolen huovutukseen. Amerikkalaiset yrittäjät seurasivat kompassejaan kohti länttä, mistä seurasi amerikkalaisen valtion laajentuminen kohti länttä 1800-luvulla.

Inhimilliset trendit ovat toimineet päätekijänä biodiversiteetin huventumisessa planeetallamme useaan otteeseen. Norsut, tiikerit ja peurat ovat vain muutamia niistä eläimistä, joita on metsästetty tyydyttämään oman lajimme ylenmääräisiä materiaalisia tarpeita. Amerikkalaiset kauppiaat, jotka hakivat tiettyä komponenttia naisten sulkahattuihin, metsästivät Carolinan parakiitit täyteen sukupuuttoon noin vuosisata sitten.

Minihameet, puvut ja burqa

Minihame kohtasi aluksi inhotusta ja se kiellettiin julkisessa käytössä useissa Euroopan maissa, kun sen väitettiin houkuttelevan seksuaaliseen häirintään, mutta se adaptoitiin pian naisten itseilmaisun vapauden symboliksi. Hankalan vastaanoton jälkeen 1960-luvulla minihame nousi kuitenkin pian naisten muodin voimaannuttavaksi kulmakiveksi, joka löytyy nyt naisten lanteilta kaikkialla läntisessä maailmassa.

Tumma puku taas syntyi alun perin Britannian kuninkaan Yrjö II:n huolitellusta pukeutumisesta 1600-luvulla ja kehittyi moderniin muotoonsa viktoriaanisella ajalla. Sen jälkeen puvusta on tullut maailman laajimmin omistettu asu ja länsimaisen kapitalismin kilpailematon univormu. On jossain määrin ironista, että puvuista on tullut synonyymi liikemiehille, kun ottaa huomioon sen juuret ”hilpeälle monarkille”, joka sai lempinimensä pröystäilevästä ja juhliin taipuvaisesta elämäntyylistään.

Vaikka koko kehon peittäminen edelsi islamia, burqa on kokenut kulttuurillisen uuden nousun konservatiivisten islamilaisten kansojen parissa viime vuosina. Joissain Euroopan maissa, kuten Ranskassa ja Saksassa, burqan käyttö on kielletty tietyissä tilanteissa. Tämä kulttuurin ajama poliittinen ristiriitaisuus on tehnyt burqasta yhden 2000-luvun kiistellyimmistä vaatekappaleista.

Rannekellot ja korkeat korot

Vaikka se ei ole teknisesti ottaen trendi, joka muutti maailmaa, rannekello on muotivillitys, joka määräytyi sitä ympäröivän maailman perusteella. Ennen rauhallisempaa aikaa, joka seurasi ensimmäisen ja toisen maailmansodan aiheuttamaa valtavan mittaluokan tuhoa ja kuolemaa, sota oli yleinen asia länsimaisessa maailmassa, ja se toimi suurena innoittajana teknologiselle kehitykselle.

Tarve sotilaallisten liikkeiden koordinoimiseen johti käytännössä brittien kehittämän rannekellon syntyyn 1800-luvun lopulla. Epäkäytännöllisten taskukellojen kantamisen sijasta upseerit sitoivat kellonsa ranteisiinsa ja muuttivat tarkoituksetta miesten muodin lopullisesti.

2000-luvun vaihteessa rannekello siirtyi kuitenkin takaisin taskuun, kun matkapuhelimet yleistyivät kaikkialla maailmassa. James Bond -elokuvissa agentti 007 istuu tyylikkäässä Tom Fordin puvussa kasinopöydässä pelaamassa ranteessaan Omega Seamaster -rannekello. 2020-luvun ”salainen agentti” sen sijaan istuu kotisohvallaan pelaamassa Poker Casinon kaltaisilla nettikasinoilla Conversen verkkareissa ja vilkaisee kellonajan kännykkänsä näytöltä. Millainen maailma onkaan 20 vuoden kuluttua?

Alun perin korkeita korkoja käyttivät miehet, jotka halusivat korostaa korkeampaa sosiaalista statustaan, mutta myös käytännön syistä, kuten jaluksiin lukittautumiseen ratsastaessa. Myöhemmin miehet alkoivat nähdä korkeat korot naisellisempina, kun niiden käyttö laajentui naisten parissa. Sittemmin niistä on tullut standardi naisten muodissa 1900- ja 2000-luvuilla.