New York on taistellut maineestaan olla yhdistä muodin isoimmista pääkaupungeista. Muotimaailman kalenteri on täynnä olennaisia tapahtumia ympäri vuoden, mutta nykyään mikään ei vedä vertoja New Yorkin muotiviikoille. Kaksi kertaa vuodessa järjestettävä tapahtuma on eliittien eliittiä ja toimii myös yhdestä suurimpana ponnahduslautana uusimmille katumuodin trendeille. Tapahtuman pääidea on saada suunnittelijoiden ja muotitalojen uudet luomukset näytille, lehdistön sivuille ja sitä kautta kuluttajille. Tämä antaa idean ja kurkistuksen mihin tulevan kauden tuleva muoti on suuntaamassa. Muotinäytöksien lisäksi viikko pitää sisällään paljon erilaisia juhlia ja backstage tapahtumia laidasta laitaan. Joka vuosi satojatuhansia muodin ja popkulttuurin huippu maailman tähtiä, malleista suunnittelijoihin ja toimittajiin osallistuvat muotiviikoille. Vaikka näytöksiä on kymmeniä päivässä myös tunnetuimmat huippubrändit kilpailevat paikoistaan New Yorkin muotiviikoilla. Tunnetuille julkisuuden henkilöille saatetaan maksaa jopa tuhansia, että he istuisivat eturivissä tiettyjen brändien näytöksissä, tietenkin näkyvyyden takia. Joskus joukossa saattaa löytyä myös suomalaisia suunnittelijoita ja brändejä.

Joka vuosi helmi- ja syyskuussa New Yorkin Manhattan täyttyy toinen toistaan upeimmista ja tyylikkäistä suunnittelijoista, jotka valtaavat kadut kuvaus sessioillaan ja uniikeilla olemuksillaan. Tapahtumat ovat avoinna myös yleisölle, mutta lippuja on todella vaikea saada, jos et ole kytköksissä järjestäjien tai suunnittelijoiden kanssa. Digitalisoitumisen ansiosta myös bloggaajat ja youtubettajat ovat isossa roolissa muotiviikoilla nykypäivänä. Heidän kauttaan “tavalliset” ihmiset pääsevät mukaan hektiseen viikkoon videoiden ja blogien avulla ja välittävät muoti inspiraatiota nopeammin kuin perinteisesti vaatemerkkien kautta.

Katsaus muotiviikon historiaan

New Yorkin

New Yorkin muotiviikko sai alkunsa jo 1943 luvulla legendaarisen Eleanor Lambertin toimesta. Silloin hän esitti muotimaailman päättäjille niin sanotun “press week”. Tapahtuman ideana oli esittää yksinoikeudella suunnittelijoiden uutuuksia lehdistölle. Tämä tapahtui muutaman muotinäytöksen avulla Manhattanilla. Myöhemmin yhdeksänkymmentä luvulla nämä näytökset kasattiin yhteen tapahtuma paikkaan ja nykyään muotiviikko pidetäänkin suurimmaksi osaksi kahdessa eri pisteessä Manhattanilla. Press weekin tarkoitus oli alun alkaen korvata alkuperäisen Pariisin muotiviikon koska toinen maailmansota oli Euroopassa kuumimmillaan, joten monet muotimaailman tähdet eivät voineet matkustaa ranskaan ilmeisistä syistä. Ennen toista maailmansotaa ja ensimmäistä New Yorkin muotiviikkoa, monet amerikkalaiset suunnittelijat yksinkertaisesti vain kopioivat ranskalaisten suunnittelijoiden luomuksia, lisäten omat yksityiskohtansa niihin. Sivutuotteena tämä tapahtuma antoi amerikkalaisille suunnittelijoille mahdollisuuden esittää heidän luomuksensa valtakunnalliselle ja kansainväliselle medialle. Tämän ensimmäisen tapahtuman jälkeenkin amerikkalaiset muotilehdet nostivat näkyvyyttä paikallisille suunnittelijoille, kun ennen lehdet olivat olleet suurimmaksi osaksi vain täynnä ranskalaista muodin kirjoa. Jokavuotinen tapahtuma on peruutettu ainoastaan kerran, vuonna 2001. Viikko oli aluillaan, mutta syyskuun yhdennentoista päivän jälkeen loput jäljellä olevat tapahtumat peruttiin 9/11 terrori iskujen takia.

Nykypäivänä New Yorkin muotiviikot kääntävät katseita ei pelkästään suunnittelijoiden innovatiivisien asujen vuoksi, mutta myös mallien monipuolisen kirjon ansiosta. Vuosi vuodelta catwalk mallit ovat omanlaisempia, kansainvälisempiä ja myös vähemmistö ja pluskoko ystävällisiä. Tämä tuo brändeille todella paljon mediahuomiota, näkyvyyttä ja suosiota tavallisten ihmisten silmissä. Jokaiselle neljälle suurelle muotiviikolle, Lontoo, Pariisi, Milano ja New York on muodostunut omanlainen trendinsä vaatteissa. Milanon näytöksissä ovat keskiössä suurimmaksi osaksi yliampuvat asut ja asusteet, kun taas New Yorkissa on keskitytty näyttämään maailmalle katumuodin huippua. Ei ole siis ihmekään miksi New Yorkin muotiviikko kerää eniten huomiota sosiaalisessa mediassa ja tavallisten tallaajien silmissä. Tämä jättimäinen tapahtuma kerää niin paljon ihmisiä ympäri maailman jo täynnä olevaan New Yorkiin, että hotellit ja liikkeet ovat haltioissaan ja arvostavat huikeaa tuottoa tältä ajanjaksolta. Vuosittain pelkästään muotiviikon ansioista New Yorkin taloudelliset hyödyt ovatkin muhkeat 887 miljoonaa dollaria.