Jimmy Choo -muotimerkin perustajajäsen Tamara Mellon voi olla muotimaailman suunnannäyttäjä, mutta se ei tarkoita, etteikö myös olisi kohdannut omaa osuuttaan ongelmista uransa aikana.

Muotisuunnittelija kohtaa paljon haasteita urallaan

Brittiläinen muotisuunnittelija Mellon puhui Cannes Lions -viestintä- ja mainontafestivaaleilla muistellen aikaansa muotimaailmassa kuvaillen, kuinka hän ja muotiala ovat olleen mukana kehityksessä. Mellon kertoi haastattelussa, että elämme tällä hetkellä ajassa, jossa on meneillään valtava kulttuurillinen muutos, jonka myötä hänen mielestään kaikesta tulee paljon aiempaa läpinäkyvämpää. Ihmiset haluavat Mellonin mukaan todellisia tarinoita, eivätkä he halua asioita, jotka on vain koristeltu kiiltäviksi näyttääkseen ulkoisesti kauniilta. Tämän päivän brändit eivät voi enää olla hiljaisia, vaan niillä on oltava aito ääni.

Jimmy Choo

Tamara Mellon oli vuonna 1996 mukana perustamassa yhtä Britannian kuuluisimmista luksuskenkämerkeistä, Jimmy Choota. Asemastaan huolimatta yhtenä näin vahvan brändin johtajista Mellon on joutunut kohtaamaan omat ongelmansa, hän on joutunut esimerkiksi taistelemaan saadakseen tasa-arvoista palkkaa. Mellon toisti aiemmin niin sanottua naisten palkkapäivää vastaavan Equal Pay Dayn aikaan kertomansa kokemukset, kun hän oli tehnyt Jimmy Choon kanssa kolme henkilökohtaista pääomasopimusta ja huomasi, että miespuoliset johtajat ansaitsivat häneen verrattuna kaksinkertaisesti sijoitettuun pääomaan ja työhön verrattuna. Mellon kertoi, että hän oli ostanut osakkeita, joilla ei ollut yhteyttä hänen työpanokseensa tai arvoonsa, ja miespuoliset johtajat saivat lopulta tuplatuoton häneen verrattuna. Mellonin mukaan hänen virheensä oli olla tuolloin hiljaa. Hän oli jäsenenä hallituksessa, joka koostui hänen lisäkseen ainoastaan miehistä. Mellonin mielestä tämä on virheellinen asetelma naisille suunnatun brändin kohdalle, eikä hallituksella ole tunnesidettä tuotteeseen. Nykyisin hänen omaa nimeään kantavassa Tamara Mellon -brändissä keskitytään tasa-arvoiseen palkkaukseen ja sukupuolten tasa-arvoon sekä naisten kannustamiseen alalla.

Yhteistyö Weinsteinin kanssa

Mellon on työskennellyt entisen elokuvamogulin Harvey Weinsteinin kanssa, jota on syytetty kymmenien naisten seksuaalisesta ahdistelusta. Toukokuussa Weinsteinta syytettiin oikeudessa New Yorkissa raiskauksesta ja muista seksuaalirikoksista. Weinstein osti vuonna 2007 Hilco Consumer Capitalin kanssa muotibrändi Halstonin, jolloin Mellon tarjosi rakenteellista hallinnointia ja luovaa johtajuutta projektissa. Keskustellessaan vuorovaikutuksestaan Weinsteinin kanssa Mellon kertoi uskovansa, että maineensa menettänyt Hollywoodin raskassarjalainen saa mitä on tilannut.

Yhteistyö Weinsteinin kanssa

Mellon kuvaili Weinsteinin olleen työskentelykumppanina rooliltaan kiusaaja. Hänen johtamistyylinsä oli Mellonin mukaan kiusaamista ja uhkailua, ja he ajautuivat useita kertoja kiistoihin. Mellon lisäsi, ettei hän tiennyt kiusaamisen yltävän seksuaalisen hyökkäyksen puolelle, ja että hän itse oli riittävän onnekas ollessaan asemassa, jossa hän pystyi laittamaan vastaan Weinsteinille. Mitä muotimaailmaan tulee, Mellonilla on antaa neuvoja uusille tulokkaille, jotka haluavat lähteä mukaan kovasti kilpailulle alalle. Suunnittelija on itse taistellut lukuisia haasteita vastaan. Vuoden 2015 loppupuolella hänen omaa nimeään kantava yrityksensä oli lähellä ajautua konkurssiin, mutta onnistui kuitenkin vetäytymään siitä ryhdyttyään yhteistyöhön uuden kumppanin, New Enterprise Associatesin kanssa vuoden 2016 alkupuolella.

Uusi alku

Tämän myrskyisän ajanjakson seurauksena Mellon kertoi, että ensimmäinen versio Tamara Mellon -muotibrändistä oli opetteluversio. Hän kertoo oppineensa konkurssiuhasta sen, että hän otti vastaan mahdollisuuden ja käsitteli epäonnistumisen oppituntina, joka ohjasi hänen sille menestyksen tiellä, jolla hän nyt on. Hän sanoi oppineensa sen, mitkä elementit eivät toimineet ja käyttävänsä nyt näitä oppeja nykyisessä liiketoiminnassaan.

Uusi alku

Mellonin mukaan sinun kannattaa ottaa epäonnistuminen uutena mahdollisuutena ja keinona oppia jotain uutta, eikä epäonnistumista tule pelätä. Hän sanoo, että epäonnistuminen on oppimiskokemus, jonka kautta voi aina kehittää jotain uutta. Mellon itse kertoo kehittäneensä itseään eteenpäin Jimmy Choosta nyt Tamara Melloniksi, joka on täysin uusi liiketoimintamalli.