Sosiaalinen media on auttanut muotimaailmaa monella tavalla, se on auttanut muotiteollisuutta kasvamaan ja nostanut näkyville monia uusia ja kiinnostavia suunnittelijoita ja trendejä ympäri maailmaa.

Muoti ja sosiaalinen media

Myös Suomessa kuin maailmanlaajuisestikin monet suosituimmista blogeista ja muista sosiaalisen median tileistä käsittelevät juuri muotia ja sen ilmiöitä. Mutta onko tämä ilmiö aiheuttanut vastuuttoman ja liiallisen kasvun, jolla voi olla vaikutuksia muotimaailman tulevaisuuteen?

Muotimaailma reagoi nopeasti sosiaaliseen mediaan

Kun sosiaalisesta mediasta tuli tärkeä kommunikointialusta ihmisille verkostoitumista varten, brändit alkoivat välittömästi ymmärtää sosiaalisen median merkityksellisyyden tuotteiden esittelemistä varten ja asiakkaiden tavoittamiseksi. Vain harvat ovat onnistuneet tässä tehokkaammin kuin muotibrändit, jotka ymmärtävät heidän merkittävimmän markkinointitehonsa syntyvän visuaalisten medioiden kautta.Vuosikymmenten ajan printtimedia ja televisio ovat olleet muotimaailman tärkeimpiä kanavia, jotka ovat kehittyneet erilaisiksi ilmaisun muodoiksi, kuten muotitrendien julkaisuksi suosituissa muotilehdissä ja livelähetyksiksi suurimmilta muotiviikoilta ympäri maailmaa, kuten Milanosta, Pariisista, Lontoosta ja New Yorkista.

Brändi-ilmeen välittäminen helpottui

Sosiaalisen median ja internetin suosion kasvun myötä mahdollisuus jakaa ja välittää brändien visuaalista ilmettä räjähti, mikä on johtanut siihen, että myös pienemmät brändit ja nousevat suunnittelijat ovat saaneet paljon enemmän näkyvyyttä. Tämän on nähty antavan puhtia muotiteollisuudelle. Netin ja sosiaalisen median analytiikan ansiosta suunnittelijat pystyvät myös paremmin ennustamaan tyylitrendejä paremmin, mikä johtaa nopeampaan luovaan kiertokulkuun ja nopean muodin käsitteen syntymiseen. Toinen sosiaalisen median tärkeä näkökulma on ollut muotibloggaajien nouseminen pinnalle. He ilmaisevat mielipiteensä muodista ja muotimaailman trendeistä internetissä ja sosiaalisessa mediassa, mikä on siirtänyt muodista keskustelemista ja kommentointia kokeneiden muotitoimittajien maailmasta teini-ikäisille ja nuorille aikuisille, joilla on parhaimmillaan satojatuhansia seuraajia. Kun muotimaailma ymmärsi tämän uuden nuoren vaikuttajaryhmän merkityksen, se ryhtyi nopeasti aktiiviseen yhteistyöhön heidän kanssaan edustaakseen omia brändejään, mikä kasvatti bloggaajien julkista asemaa vielä entisestään. Muotibrändit ovat yksimielisiä siitä, että nämä bloggaajat auttavat heitä kattamaan huomattavasti suuremman yleisön, mikä on johtanut uusien myyntimahdollisuuksien syntymiseen.

Brändi-ilmeen välittäminen helpottui

Mahdollisuus jokaiselle

Sosiaalisen median alustat ovat myös tarjonneet kaikille mahdollisuuden esitellä omaa tyylitajuaan, vaatteita ja tyyliyhdistelmiään. Tämän kehityksen kääntöpuolena kuitenkin vaatteiden käyttökertojen määrä on laskenut. Kun vaatteista on otettu kuva, joka on sitten lähetetty sosiaaliseen mediaan, ihmiset eivät enää halua näyttäytyä samoissa vaatteissa, mikä pienentää merkittävästi todennäköisyyttä, että vaatetta käytetään enää uudestaan. Tämä on johtanut nopean pikamuodin räjähdysmäiseen kasvuun, kun asiakkaat altistuvat uusille vaatteille yhä useammin. Vaikka tämä voi johtaa siihen, että ihmiset ajattelevat muotimaailmalla menevän hyvin, asia ei kuitenkaan ole aivan näin ruusuinen. Ihmiset haluavat nyt halvempia vaatteita, jotka näyttävät tyylikkäiltä ja hyviltä valokuvissa, mutta eivät ole yleensä kovin kestäviä, ja ne voidaan heittää pois jo parin käyttökerran jälkeen. Tämä taas johtaa valmistajien paineeseen pienentää kuluja käyttämällä halvempia materiaaleja, jotka eivät välttämättä ole ympäristöystävällisiä, mikä vuorostaan nostaa dramaattisesti muotialan hiilijalanjälkeä.

Mahdollisuus jokaiselle

Pikamuoti vaarantaa ympäristön

Muotiteollisuus todistaa parhaillaan tämän räjähdysmäisesti kasvavan pikamuodin vaikutuksia kasvavan saastuttamisen muodossa, minkä aiheuttavat sekä valmistajat että lyhyen käyttöiän jälkeen pois heitetyt vaatteet. Nykyinen ekosysteemi ei kestä vaatteiden kierrättämistä tällä vauhdilla ja mittakaavassa, ja on ryhdyttävä toimimaan sen eteen, että kuluttajien asenteet vaatteiden käyttämistä ja kierrättämistä kohtaan muuttuvat tulevaisuudessa nopeasti.

Vaikka monet brändit ovatkin jo ottaneet askeleita vähentääkseen synteettisten materiaalien vaikutusta ympäristölle, kuten käyttämällä kierrätettyä PET-kangasta farkuissa ja urheiluvaatteissa, toimenpiteet ovat vielä hyvin vähäisiä verrattuna ongelman laajuuteen. Edullinen pikamuoti houkuttelee kuluttajia ja tilanteen ratkaiseminen vaatii tiedottamisen lisäämistä.