Pariisin muotiviikot on sytyttänyt suuntauksia ja muotoillut alan tulevaisuutta vuosikymmeniä. Mutta tänä päivänä pidettävä tapahtuma, johon kuuluu noin 90 muotiesitystä ja 400 miljoonan euron ruiskutus Pariisin talouteen vuosittain. Pariisin muotiviikot tältä vuodelta päättyivät juuri.

Mitä sinun tulee tietää Pariisin muotiviikoista

Pariisin muotiviikko tapahtuu kahdesti vuodessa ja näkökulmastasi riippuen se on joko paras aika olla kaupungissa tai pahin. Sadat muotieditorit, avustajat, stylistit, mallit ja yleinen viileän trendikäs väkijoukko laskeutuu Ranskan pääkaupunkiin nähdäkseen, mitä he käyttävät ensi vuonna. Yksi ”Big 4” -kilpailusta, Pariisin muotiviikot, on kunnia isännöidä jokaisen kaupungin kaksivuotinen muotifestivaali. Pariisin Muotiviikko on New Yorkin, Lontoon ja Milanon ohella viikon ja viikon työt, jotka ovat näyttelyesittelijöille suunnattuja töitä, ja vain työn alku kaikille toimittajille ja muotitoimittajille, jotka kirjoittavat niistä.Ranskan virallinen nimi Pariisin muotiviikolle on Semaine des Createurs du Mode, ja sen nykyisen muodin viikot järjestetään Carrousel du Louvressa hieman sen ajatellen. Normaalisti noin 100 näyttelyä kattaa koko kaupungin, aina ylimmistä muotitaloista pienempiin nimiin.

Miten kaikki sai alkunsa

Muoti kuten me tiedämme sen – on taidemuoto, jota ohjaa rajattu sääntö, joka pyrkii uudistamaan – syntyi Louis XIV:n 1700-luvun salongeissa. Hänen tuomioistuimensa vaatetus oli alkuperäinen, jota kopioitiin kaikkialla kansan avulla.1850-luvulla ranskalaiset suunnittelijat tunnustivat hyödyn esittää teoksiaan heti valittuun ryhmään korkean yhteiskunnan asiakkaita sen sijaan, että he saisivat kymmeniä yksittäisiä neuvotteluja. Erityisesti yksi mies, Charles Frederick Worth, perusti Pariisin ensimmäisen haute couture -talon, joka omaksui ja edisti tätä innovaatiota.

Nämä défilés de -tilat suoritettiin valinnaisesti ja satunnaisesti seuraavien 100 vuoden aikana. Vasta vuonna 1945 syntyi vasta perustettu Chempre Syndicale de la Haute Couture. Heidän vaatimuksensa esittelyissä, joissa oli vähintään 35 kappaletta päivä- ja iltapukukokonaisuuksia, oli itse asiassa reaktio New Yorkin julkaisija Eleanor Lambertin 1943 -muotiviikkoon. Ranskalaiset muotitalot hallitsivat vuosikymmeniä globaaleja muotimarkkinoita, ja amerikkalaiset suunnittelijat ostivat usein lisenssejä replikoidakseen mallejaan. Mutta 1960-luvun jälkeen tyylit alkoivat muuttua, ja Pariisin suunnittelijat joutuivat jälleen kehittymään, jotta he pysyisivät New Yorkin muotiviikon perässä. Fédération Française de la Couture perusti ja toi Pariisin näyttelyt yhdessä Semaine de la Mode -tilalle vuonna 1973. Tätä merkittävää tilaisuutta varten järjestettiin muotitapahtuma, jonka kaltaisia ​​ei ole koskaan nähty.Niin kutsuttuihin “Versailles’n taisteluihin” lukeutui viisi amerikkalaista suunnittelijaa – Oscar de la Renta, Bill Blass, Anne Klein, Halston ja Stephen Burrows – viiden ranskalaisen Yves Saint Laurentin, Hubert de Givenchyn, Pierre Cardinin, Emanuel Ungaron ja Marcin kanssa.

Muotimaailman raskaat kuormat

Suuret pojat – Chanel, Christian Dior, Givenchy – esittävät kokoelmiaan ikonisissa Pariisin paikoissa, kuten Grand Palaissa tai Espace Eiffelissä, kun taas pienemmät jäävät vähemmän korkealle, mutta usein viileämpiin paikkoihin, kuten yökerhoihin ja varastoihin.Pariisin muotiviikolla on tavoitteena näyttää muotialalle, mikä kauden aikana on trendikästä. Pariisin muotiviikko ja se on jaettu kolmeen ryhmään: Miesten muoti, Haute Couture ja Prêt-à-Porter. Termi haute couture on suojattu Ranskassa siten, että vain harvat muotitalot täyttävät tiukat kriteerit ja voivat laatia Haute Couture -kokoelmia. Näitä kokoelmia näytetään eri aikoina prêt-à-porter-kokoelmille (eli valmisvaatteille), jotka ovat nykyaikaisimpia muotitaloja Pariisin muotiviikolla.

Meno ei ole muuttunut miksikään vuonna 2019, Pariisin muotiviikot nostattavat yhä myrskyn. Esimerkiksi vuonna 2015 konsulttiyritys MKG Hospitality totesi, että hotellin käyttöaste oli tapahtuman aikana 93,9%. 50:stä 50 maasta tulevan toimittajan kattavuus takaa myös sen, että sillä on vertaansa vailla oleva maailmanlaajuinen vaikutus.