Kestävän kehityksen muoti tai ekomuoti edustaa vallankumouksellista tapaa parantaa kuluttajien tietoisuutta sosiaalisista ja ympäristöllisistä huolista vaateteollisuuden alalla.

Kestävä kehitys muodin saralla

Samanlaisia liikkeitä on noussut jo aiemmin esimerkiksi ruokateollisuuden puolelta. Kestävän kehityksen muotia on helpon tuoda esiin luomalla kestävästi suunniteltuja tuotteita, jotka kasvattavat vaatteen elinikää. Kestävän kehityksen muotiliikkeen synnyn takana on useita syitä, joista yksi merkittävä on pikamuoti-ilmiö.

Edullisuus nopeutta kiertoa

Edullisia vaatteita ostetaan kaupoista nopeammin, joten brändit ovat alkaneet keskittyä edullisiin tuotteisiin, joilla on lyhyt käyttöikä. Tuoreet tutkimukset hiilijalanjäljistä Isossa-Britanniassa osoittivat, että kuluttajien ostamat suuret vaatemäärät kasvattivat kasvihuonepäästöjen osuutta ilmastossa, mikä on soittanut herätyskelloja kestävän muodin puolestapuhujissa. Ihmiset haluavat ostaa enemmän vaatteita jokaisena vuodenaikana edullisesti, vaikka niiden elinikä saattaa olla niin lyhyt, että vaatteet on heitettävä pois jo ennen kauden päättymistä. Tämä kuluttajien psykologinen käytös on saatava muuttumaan kestävän muotiliikkeen kautta.

Edullisuus nopeutta kiertoa

Kestävän kehityksen pitäisi jo määritelmällisestä täyttää nykyisen sukupolven tarpeet vaarantamatta tulevia sukupolvia. Suurin haaste kestävän kehityksen kannalta on yhteistyö kaikkien yksittäisten komponenttien alihankkijoiden välillä. Heidän toimintansa täytyy olla eettisesti kestävää ja valvottua aina työvoimasta kuljetukseen ja tehtaista jälleenmyyntiliikkeisiin, jälkihoitoon ja vaatteiden hävittämiseen. Muotiteollisuudessa on monimutkainen ja pirstaloitunut toimitusketju, joka ylettyy maailman ympäri.

Vihreys nostaa päätään

Muotiteollisuuden kannalta vihreä on nyt uusi musta, kun suunnataan kohti kestäviä käytäntöjä. Useat sattumukset 1900-luvulla auttoivat nostamaan tietoisuutta kulutuksen saralla. Yksi näistä oli tulipalo Niken tehtaalla Indonesiassa, mikä johtui heikoista työolosuhteista ja johti protesteihin ja työntekijöiden boikotteihin ja medianäkyvyyteen. Kaksikymmentäneljä vuotta myöhemmin Nike on yksi johtavista yrityksistä, joka ottaa käyttöön uusia kestävän kehityksen toimintoja. Brändit, kuten esimerkiksi Patagonia ovat tulleet tunnetuiksi kestävästä kehityksen tuotekehityksestä. Levi’sin kaltaiset brändit ovat esittäneet tämän tuotteidensa elinkaaressa nostaakseen kuluttajien tietoisuutta. Levi’s on tehnyt Care Tag For Our Planet -aloitteen ja luonut vettä säästäviä mallistoja, jotka on ommeltu sataprosenttisesti kierrätettävästä materiaalista. Myös Guccin, Calvin Kleinin ja Puman kaltaiset brändit ovat osoittaneet huolta kestävää kehitystä kohtaan. Muoti- ja vaateteollisuus ovat öljyteollisuuden jälkeen toiseksi eniten saastuttava teollisuudenala, koska jokainen vaatetuotannon vaihe uhkaa planeettaamme ja sen resursseja. Yhden t-paidan tai farkkujen valmistamiseen vaadittavan puuvillakilon tuottaminen vaatii yli 20 000 litraa vettä, joka on yksi tärkeimmistä resursseistamme. Raakamateriaalien muuttamisessa vaatteiksi käytetään noin 8 000 erilaista kemikaalia. Mikä jotkut vaatteet eivät mene kaupaksi tai ne menevät pois muodista, ne päätyvät valtaville kaatopaikoille, mikä lisää ympäristön saastumista.

Pikamuodin nopea kierto

Pikamuoti viittaa edullisiin vaatteisiin, jotka on suunniteltu kalliiden luksusmuotitrendien mukaisesti. Tällaiset vaatteet heitetään pois nopeasti. Nopea ja tehokas toimitusketju tuottaa näitä tuotteita markkinoille viikossa verrattuna perinteiseen tuotteiden noin puolen vuoden julkaisuaikatauluun. Pikamuotikategorian yritykset menestyvät nopean kiertokulun ansiosta, mihin kuuluu esimerkiksi nopeat prototyypit, pienet varastot useita erilaisia malleja, tehokas kuljetus ja nopea toimitus. Monet tällaisista yrityksistä jopa lisäävät hintalaput valmiiksi tehtaalla säästääkseen aikaa, että tuote saadaan myyntiin kaupoissa mahdollisimman nopeasti.

Pikamuodin nopea kierto

Nämä vaatebrändit ovat tehneet tuotteistaan niin edullisia, että kuluttajat ostavat enemmän vaatteita, mikä johtaa ylikulutukseen ja kestämättömään kehitykseen vaateteollisuuden osalta. Brändit houkuttelevat asiakkaita edullisilla hinnoilla taatakseen asiakasuskollisuuden pysymisen yllä. Asiakkaat toisaalta omalta osaltaan tietämättä totuutta vertailevat saman tai vastaavan tuotteen hintoja kahdesta kolmeen kaupassa ja valitsevat edullisemman. Yleensä asiakkaat eivät tiedä, että halvempaa tuotetta voi käyttää vain muutaman kerran, ennen kuin se alkaa kulua pesussa. Kierto toistaa itseään, mikä johtaa pikamuodin kasvuun ja tarpeettomaan kulutukseen.